نحوه عملكرد يادگيري زبان براي سنين مختلف
تولد تا سن ۴ سالگي
براي درك اين سهولت بي دردسر كه به نظر مي رسد كودكان زبان دوم را انتخاب مي كنند، مهم است كه دنياي آن ها را درك كنيم.
از سال اول زندگي تا شروع مدرسه، يادگيري از طريق درس خواندن و تكاليف درسي انجام نمي شود، بلكه به شيوه اي جامع تر انجام مي شود.
جهان چيز جديدي است كه كودك از طريق حواس كشف مي كند.
آن ها از طريق بينايي، چشايي، بويايي، صدا و لمس ياد مي گيرند.
آن ها زبان را تجربه مي كنند. آن ها توسط زبان پذيرفته و تجسم مي شوند.
زبان تنها يك محرك ديگر در ميان هزاران محركي است كه كودك سعي در درك آن ها دارد.
كودكان قبل از اينكه بتوانند صحبت كنند، راه را درك خواهند كرد، بنابراين اين زماني است كه آن ها اساس رشد واژگان خود را قرار مي دهند.
رده سني 5 تا 12
از 5 تا 12 سالگي همه چيز شروع به تغيير مي كند. كودك وارد سالهاي اوليه آموزش رسمي ميشود و يادگيري بيشتر بر تمرينهاي فكري مانند خواندن و نوشتن تمركز ميكند و كمتر بر روي يكپارچگي حواس پنجگانه تمركز ميكند. يك عامل بازدارنده جديد به تجربه يادگيري كودك وارد مي شود - ترس از شكست يا عدم كفايت.
همانطور كه كودك رشد مي كند، معمولاً به دليل ترس از اشتباه، خودداري مي كند. اين مي تواند به اضطراب زبان خارجي ختم شود. متأسفانه، يكي از بزرگترين دشمنان يادگيري زبان است و مي تواند در بزرگسالي نيز حضور داشته باشد. يك راه عالي براي غلبه بر اين موضوع اين است كه متوجه شويد اكثر مردم از ديدن يك خارجي كه زبان خود را ياد مي گيرد خوشحال هستند و آماده كمك هستند!
فاكتور مهم ديگري كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه دانش كودك از زبان اول خود تأثيراتي بر فراگيري زبان دوم دارد. بنابراين در اين سن، مهم است كه اطمينان حاصل شود كه هيچ شكافي در درك كودك از مهارتهاي خاصي مانند آگاهي واجشناختي و درك مطلب در زبان اول وجود ندارد.
آشنايي اوليه با بزرگسالان جوان
پس از شروع بلوغ، كودك در مراحل اوليه نوجواني تا جواني قرار دارد كه از سن سيزده سالگي تا دوران كالج را شامل مي شود.
اين دوره زماني بعد از دوره بحراني است.
در طول اين مدت، اغلب برنامه هاي مدرسه زبان هاي خارجي را به عنوان يك موضوع مورد نياز معرفي كرده اند، بنابراين يادگيري زبان در اين مرحله به شدت به مدرسه وابسته است.
بزرگ ترين عامل محدودكننده در طول اين سال ها انگيزه است.
يك عامل تعيين كننده اين كه آيا كودك به يك زبان خارجي علاقه دارد يا نه، مي تواند به برنامه زبان خارجي و نحوه تعامل معلم با كلاس بستگي داشته باشد.
مهم است كه معلمان و اساتيد به گونه اي به دانشجويان انگيزه دهند و آن ها را درگير كنند كه واكنشي احساسي از خود نشان دهند.
اين ارتباط به آن ها كمك مي كند تا با مطالب ارتباط برقرار كنند و به آن ها انگيزه يادگيري مي دهد.
بزرگسالان
اگر اين امتياز را نداشتيد كه در يك خانه چند زبانه بزرگ شويد (و همزمان دو زبان را با تلاش به ظاهر كم از طرف خود ياد بگيريد)، يادگيري در بزرگسالي ممكن است بهترين چيز بعدي باشد. به عنوان يك بزرگسال، شما در حال يادگيري زبان هستيد زيرا مي خواهيد.شما خودانگيخته هستيد و مجبور نيستيد ياد بگيريد كه يك نياز مدرسه را برآورده كنيد. براي رسيدن به اهداف خود انگيزشي عامل بسيار خوبي است. اين مهم ترين ابزارهاي در دسترس زبان آموز را در اختيار شما قرار مي دهد - عزم و ثبات!
علاوه بر اين، مزيت ديگري كه يك بزرگ سال دارد اين است كه مي داند چگونه ياد بگيرد.
آن ها سال ها را در مدرسه گذرانده اند و ياد گرفته اند كه چگونه به خاطر بسپارند و مطالعه كنند.
اين امر توانايي هاي يادگيري آن ها را كارآمدتر مي كند.
به عنوان يك فرد بالغ نيز مي توانيد منابع خوبي را انتخاب كنيد كه براي شما جذاب باشند.
حتي مي توانيد يك زبان را از طريق ويديوها و صداهاي محبوب مانند تريلر فيلم ها، اخبار و گفتگوها ياد بگيريد.
به عنوان مثال، FluentU محتواي بومي معتبر را با زيرنويس تعاملي كنار هم قرار مي دهد تا شما را در زبان هدف خود غرق كند:
اين برنامه همچنين داراي يك ديكشنري ويديويي، كوئيز با ورودي متن و صدا و بررسي فلش كارت براساس هر كليپي است كه تماشا كرده ايد.
FluentU براي ۱۰ زبان از جمله فرانسوي، چيني، ژاپني و اسپانيايي كار مي كند و هم در وب و هم در موبايل (اندرويد يا iOS)در دسترس است.
برچسب: ،
ادامه مطلب